درباره گواهی قدمت و ثبت در خاطرات جمعی

  1. خانه
  2. »
  3. درباره گواهی قدمت و ثبت در خاطرات جمعی

کمیسیون ملی یونسکو ایران با قدمتی فزون از ۷۰ سال (۱۳۲۷شمسی )که از تاسیس آن می گذرد ؛ نقش به سزایی در ترویچ و گسترش مرزهای علم و آموزش و فرهنگ که ارکان محوری سازمان جهانی یونسکو است ؛ در کشور ایفا نموده است ؛ ثبت های جهانی ارزشمند برای کشور در حوزه میراث ملموس با ۲۶ اثر ؛ میراث ناملموس با ۲۱ اثر ؛ مشاهیر جهانی با ۴۲ شخصیت ؛ حافظه جهانی با ۱۰ اثر  انتشار دهها عنوان کتاب مهم در حوزه های سه گانه مذکور گوشه ای از کارنامه پربار این موسسه است؛  که تنها نماینده رسمی سازمان جهانی یونسکو در ایران است .

جایگاه برجسته ملی و بین المللی این نهاد  سبب شده است تا این کمیسیون با هدف تحقق  وظایف ذاتی خویش و در راستای حفظ ارزشهای فرهنگی و ارج نهادن به فعالیت های مستمر و دامنه دار فرهنگی – اقتصادی که الهام بخش و بستر ساز توسعه پایدار ، خلاقیت و هویت برای نسل جوان و نسل های آینده این مرز و بوم است ؛ موضوع ثبت “گواهی قدمت ” مهارتها، هنرها  ،کسب و کارها و ویژند های (برند) دارای حسن سابقه تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد.

 هدف از اعطای این گواهی ایجاد هویت ملی و  بین المللی از طریق کمیسیون ملی یونسکو ایران برای هنجارها و  ارزشهایی است که دارندگان آن پیشه ها و کسب و کارها  در طول سالیان متمادی در عرصه کار و کارآفرینی  بوجود آورده‏اند و با حضور خود در حافظه فرهنگی و اجتماعی مردم اثری نیکو و خوشنام  به یادگار نهاده اند  ، این گواهی به موسسات ، کارافرینان حقیقی و حقوقی  تعلق می‏گیرد که بیش از دو نسل (۴۰ سال) به فعالیت فرهنگی و اقتصادی با رعایت معیارها وموازین مورد نظر این کمسیون مشغول هستند.    

کمیسیون ملی یونسکو ایران  به عنوان یک مرجع اصلی ثبت آثار ملموس و ناملموس  و در راستای هویت سنجی فرهنگی –تاریخی ” گواهی قدمت ” را به عنوان سندی تاریخی، در سایت این کمیسیون ثبت و ضبط خواهد نمود و مرجعی رسمی در جهت اثبات قدمت و ارزش بنگاه‏های قدیمی خواهد بود.

 این گواهی بعد از بررسی های  میدانی و ارزیابی  مستندات ارائه شده به صورت فیزیکی و در قالب صفحه‌ای هوشمند ، صادر خواهد شد و در وبگاه یونسکو قابل دسترسی می‏‌باشد.

 تذکر مهم: داشتن گواهی قدمت به منزله اجازه دارنده گواهی برای استفاده از آرم کمیسیون ملی یونسکو ایران در بسته بندی محصول، تبلیغات و اقلامی از این دست نمی‌باشد.

 استفاده از تصویر گواهی نامه در تبلیغات بلامانع است.